OBJECTIUS:
- Conèixer i aprofundir en les diferents aportacions teòriques, base conceptual del projecte.
- Identificar les necessitats d’intervenció: anàlisi del context i recollida d’informació.
10 d’abril
Recollida de material, lectura i reflexió de les diferents aportacions teòriques:
• Concepció socioconstructivista d’ensenyament / aprenentatge.
Aquest dia em vaig dedicar a consultar diversa informació sobre: socioconstructivista d’ensenyament / aprenentatge. Tot i trobar molta informació relacionat amb el tema, vaig fer un buidat i anotar allò més interessant i més útil pel meu projecte. Com per exemple:
“El constructivisme parteix del plantejament que un coneixement construït per l'aprenent mateix és més fàcilment transferible a noves situacions, o situacions similars, que coneixements adquirits més o menys mecànicament.
Hi ha tres factors que intervenen en el procés d’aprenentatge
factors interns (processos cognitius),les seves experiències (coneixements acumulats), factors ambientals (proveïdors de noves experiències)
Socio-constructivisme. Basat en moltes de les idees de Vygotsky, considera també els aprenentatges com un procés personal de construcció de nous coneixements a partir dels sabers previs (activitat instrumental), però inseparable de la situació en la que es produeix. Els dóna connectant l’experiència personal i el coneixement base de l’estudiant i es situa en un context social on ell construeix el seu propi coneixement a través de la interacció amb altres persones. (Piaget)
Com a objectius educatius es planteja:
• Potenciar el desenvolupament del discent i promoure la seva autonomia moral i intel•lectual.
• Contribuir a la gènesis de persones capacitades a fer coses noves.
• Formar ments crítiques, que puguin verificar i no acceptar tot el que se’ls ofereix.
• Assolir el pensament racional.
• A l’ensenyament l’objectiu consisteix en afavorir en l’aprenent la construcció significativa i representativa de l‘estructura del món, i capacitar-lo perquè pugui elaborar i interpretar la informació existent.
11 d’abril
Recollida de material, lectura i reflexió de les diferents aportacions teòriques:
• Les aportacions de la teoria sistèmica i de la comunicació humana.
Ha estat una altra jornada de treball teòric, la qual em vaig dedicar a buscar diversa informació sobre la teoria sistemàtica i la comunicació humana en relació a la “formació al monitoratge per tal de fomentar extraescolars amb alumnat amb necessitats educatives especials”:
La pedagogia sistèmica és l'art d'ensenyar des d'aquesta mirada amplia que ens permet veure l'organització, interacció dels elements de l'escola i l'estructura espacial que conforma, el lloc i funcions de cadascun dels seus elements, així com les pautes que connecten la família i el diferents elements de l'escola. Es l'aplicació dels ordres que ha descobert Bert Hellinger a totes les facetes del fet educatiu, en la organització del centres educatius, dels equips docents, la relació família-escola, el treball a l'aula, tutoria, relació professors-alumnes, professors-professors, en el continguts curriculars, en les relacions entre alumnes, en intervencions específiques, atenció a la diversitat, etc.
La finalitat essencial es trobar l'ordre natural, identificar els desordres i ocupar el lloc que ens correspon, sigui com a pares, mares, com a professors o com alumnes.
La pedagogia sistèmica es refereix a contextualitzar a tots els elements del fet educatiu i percebre els ordres i desordres que es donen en un moment donat. L'enfocament sistèmic posa la mirada en la connectivitat relacional. L'epicentre del succés és l'acció recíproca tant sigui entre òrgans, components d'una família, d'una escola o de qualsevol grup humà, per tant és una educació centrada en la relació i els vincles. Suposa ampliar la mirada a totes aquelles dimensions que estan incidint en la nostra vida.
12 d’abril
Recollida de material, lectura i reflexió de les diferents aportacions teòriques:
• Concepció humanista:
Estimula la presència renovadora en la societat per aconseguir que sigui més humana i més justa.
Concreta la realització gradual i progressiva dels nostres objectius, amb la col•laboració de tots els membres de la institució.
Fomenta la voluntat d'apropar-se a l´alumne/a i a les seves famílies, per mitjà de l'acció tutorial, xerrades orientatives i docència personalitzada
Afavoreix l'amor i el respecte per la natura, immersos en un ambient urbà, connectem amb ella, per a desenvolupar la sensibilitat dels alumnes i d'aquesta manera, aconseguir un bon equilibri físic i psíquic.
Fomenta la síntesi i la coherència per a aconseguir un nivell acadèmic d'un alt grau d'excel•lència
13 d’abril
Elaboració de la síntesi del marc teòric i legal, definint les idees bàsiques que fonamenten la intervenció.
Presentació: Com treballar les extraescolars a l’escola? :
El marc legal contempla que l’alumnat amb NEE ha de veure ateses les seves necessitats educatives d’igual manera que s’atenen les d’aquells altres alumnes que presenten necessitats educatives de suport per a discapacitats, dèficits cognitius, o trastorns del desenvolupament i de la conducta. Així ho contempla la Llei Orgànica de l’Educació.
Això fa que l’educació per a tots els alumnes sigui l’instrument més important de què disposa un país per al progrés individual i col•lectiu dels seus ciutadans. Tots els alumnes, sigui quina sigui la seva condició personal, tenen el dret de rebre l’educació de qualitat i extensió que respongui a les seves necessitats. La qualitat i l’equitat educatives estan relacionades de manera que l’una i l’altra són complementàries i imprescindibles.
«Atendre els alumnes amb altes capacitats, amb programes específics de formació
i flexibilitat en la durada de cada etapa educativa. L’administració educativa ha
d’establir, per mitjà dels serveis educatius, protocols per a la identificació de l’atenció metodològica adequada.»
En aquesta fase he consultat diferent bibliografia i pàgines web, com per exemple:
AGUIRRE, A i altres.: La mediación escolar, Barcelona, Graó, 2005
BISQUERRA, R.: Educación emocional y bienestar, Barcelona, Praxis,2000
BOQUÉ M. C.: Guia de mediació escola,r Barcelona, Dossiers Rosa Sensat, 2000.
CARDÚS, S.: El desconcert de l’educació, Barcelona, La Campana. 2000
COLL, C.: Psicologia de la instrucció, Barcelona, Univesitat Oberta de Catalunya, 1997
MERIEU, P.: Referents per a un món sense referents, Barcelona, A de mestres Rosa Sensat, 2004
REYES, M.; PUJOLÀS, P.; SERRA, J.: Un altre assessorament per a l’escola, La Galera, 2002
SALMURRI, F.: Llibertat emocional, Barcelona, La Magrana, 2004
ALEGRE, J. (1992): Dinàmiques de Lleure. Generalitat de Catalunya. Barcelona
CUENCA, M. (1995): Temas de Pedagogia del Ocio. Universidad de Deusto.
Bilbao
ECHEITA, G. (1997): Atenció a la diversitat i necessitats educatives especials.
Universitat Oberta de Catalunya.Edició experimental. Barcelona.
www.prisma.cat/informacio/acre/m1.pdf
 
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada